
1 A N U A R Y  2 0 0 4 / F O R E I G N  S E R V I C E  J O U R N A L 13

“Remember you represent
the American people and
its free press.”  With these

words, VOA Newsroom Chief Bernard
Kamenske bade farewell to his staff in
the fall of 1981.  Bernie lived and
breathed the First Amendment, and
believed passionately that VOA had an
obligation to its international audience
to provide balanced journalism.  A self-
professed Jeffersonian, he also knew
the American experience was worthy
of sharing with the rest of the world.

Bernie, my friend and mentor,
passed away in September, but he
leaves behind a lasting legacy best
exemplified in the document he
helped to become law — the VOA
Charter.  The Charter, drafted in 1960
and signed into law in 1976, is both the
foundation of VOA’s credibility and a
statement of its public diplomacy role.
“VOA will serve the long-range inter-
ests of the United States,” the docu-
ment states, “by communicating
directly with the people of the world.”
It requires VOA to provide accurate,
objective and comprehensive news; a
broad and balanced picture of
American institutions, thought and val-
ues; and a thorough explanation of U.S.
policies on a broad range of issues.  It
provides a road map for U.S. interna-
tional broadcasting that is as relevant in
today’s war on terrorism as it was in the
Cold War.  

However, at the very time that it
should be at its strongest, America’s
Voice is being silenced in some parts of
the world and marginalized in others.
One might expect pressure from out-

side to politicize VOA content.  To be
sure there has been some of that;
notably, for instance, the State
Department’s disagreement with VOA
management in the emotionally charg-
ed days following 9/11 over the airing
of a report based on an interview with
Taliban leader Mullah Mohammed
Omar.  But equally troubling, if not
more so, is the tilt toward commercial-
ization of publicly funded international
broadcasting.

The Commercial Impulse:
Radio Sawa

Following restructuring in the
1990s, a nine-member, bipartisan
Broadcasting Board of Governors
oversees VOA and its sister grantee
broadcasters.  (The Secretary of State
serves as an ex-officio member.)  This
part-time group of private citizens,
most of whom are active in the media
business, has broad authority over a
multimedia, international broadcast
operation that cost the American tax-
payer some $540 million in 2003.  The

BBG sets priorities, determines lan-
guages, allocates resources and com-
missions program content. Under the
current structure, the directors of VOA
and the grantee entities do not make
policy or programming decisions;
instead they are expected to imple-
ment the wishes of the board.  

Drawing upon their domestic com-
mercial experience, board members
seek to oversee with a corporate,
micro-managerial style. Unfortunately,
there is no one among them who advo-
cates for the Voice of America.  In fact,
frustrated by what they see as a cum-
bersome federal bureaucracy, board
members have chosen to break away
their pet projects from the Voice of
America, thus bypassing the mandate
of the VOA Charter.   (Of all the enti-
ties that the BBG supervises, VOA is
the only one that has a legal mandate,
based on Public Law 94-350, to uphold
the provisions of the VOA Charter.)   

A case in point is the much-touted
Radio Sawa that replaced VOA’s Arabic
Service in March 2002 with a 24-hour
Western/Arabic music network.  Gone
were the VOA brand, the VOA central
news product, and the comprehensive
reporting and analysis that had been
the hallmark of VOA Arabic program-
ming for 55 years.  In their place were
Britney Spears, Amer Diab, Justin
Timberlake and Nawal Zoghby.  VOA
Arabic Service employees were
required to compete for positions in
the new Radio Sawa.  In fact, the
majority of the Sawa staff is not from
VOA.  They were hired under a rela-
tively new personnel provision called

Time to Speak Up for the Voice of America

BY MYRNA WHITWORTH

SPEAKING OUT

At the very time that
it should be at its

strongest, America’s
Voice is being

silenced in some
parts of the world
and marginalized 

in others.



the Personal Services Contract.
Radio Sawa is the creation of BBG

Governor Norman Pattiz, founder and
chairman of Westwood One, the
nation’s largest radio syndicator.  Using
the business acumen and salesmanship
that turned a small business into a mul-
timillion-dollar media empire, Pattiz
led a campaign on Capitol Hill and in
the corridors of the State Department
to sell his vision of a network designed
to attract Arab youth with music and
then inform them about the United
States with short news, interviews and
opinion pieces.

In the wake of the 9/11 attacks,
Pattiz found a receptive audience will-
ing to appropriate $35 million to put
Sawa on the air.  And more funding is
promised for an around-the-clock
Arabic-language TV service, the
Middle East Television Network, to
compete with the Qatar-based Al-
Jazeera and the 44 other Arabic-lan-
guage satellite channels that blanket
the Middle East.

A New Model of Success?
In its literature and public state-

ments, the BBG regards Radio Sawa
as an unqualified success, pointing to
the results of an ACNielsen survey that
showed  it is the leading international
broadcaster in five Middle Eastern
countries, with a 31-percent listener-
ship.  But what is the audience hear-
ing?  It is true that at the height of the
Iraq War, Sawa’s four streams
increased news coverage, but it contin-
ued to air at least 14 hours of Arabic
and Western pop music as U.S. bombs
fell on Iraq.  Radio Sawa now offers at
least one 30-minute news program on
its Iraqi stream.  However, the bulk of
news is delivered in hourly five-minute
and 90-second increments.  This is
hardly sufficient for comprehensive
news coverage or for in-depth discus-
sion that will foster greater under-
standing of the United States.  The
board says it will continue to layer
more substance onto Radio Sawa, but

in Jordan, where Sawa’s easily replicat-
ed format is already receiving compe-
tition from a local military station,
news programming is being reduced
not increased.

As FM markets continue to open in
the Arab world, we can expect more
stations to copy the successful Sawa
model but jettison the American news
content.  There is precedent for this.
Backed by a million-dollar research
study, VOA Europe was launched in
1985 in an effort to attract a new gen-
eration unaware of the U.S. role in
reconstructing the new Europe.  Its
“music and more” format had some
success, especially as media markets
began to open in Central Europe after
the collapse of the Berlin Wall.  But it
didn’t take long for young, would-be
media moguls in Europe to pick up on
the format and, given the easy avail-
ability of CDs on the commercial mar-
ket, to replace VOA Europe with their
own brand.

The quality of Sawa’s transmission
also has something to do with its listen-
ing rate.  Despite repeated appeals
from VOA managers for improved
transmission facilities, VOA’s Arabic
Service — Radio Sawa’s predecessor
— was relegated to barely audible
short-wave and medium-wave signals
to the target area.  In the days of the
Cold War and in the budget-tight
1990s that followed, no money was
ever appropriated for better radio cov-
erage to the Middle East.  

Yet with a one-time capital expense
of $16 million, the BBG built and
improved AM transmissions, estab-
lished FM transmitters in nine Arabic-
speaking countries, including four in
Iraq, and leased audio channels on
popular regional satellites.  We will
never know what kind of audience
VOA Arabic would have garnered dur-
ing the Iraq War if it had had similar
transmissions at its disposal.

Instead, audiences seeking substan-
tive VOA information had only one
source — an eight-minute newscast on

the VOA Arabic Web site that drew
not from Sawa news output, but from
double-sourced and carefully edited
VOA central news material.

And the producers had much to
choose from.  The VOA newsroom
output during the 22 days from March
19 through April 9, 2003, comprised a
total of 1,563 news items and 847
reports and backgrounders; about two-
thirds of the output reflected U.S. poli-
cies and statements.   Understaffed
and underfunded, the VOA newsroom
rose to the occasion in the finest
Bernie Kamenske tradition.  The over-
all content of this material was judged
“accurate, objective and comprehen-
sive” by an inside review panel and by
four outside experts.

A Public Diplomacy Mandate
In recent months, a series of

reports have been released document-
ing the failure of American public
diplomacy since the terrorist attacks on
the World Trade Center and the
Pentagon.  To name a few, they include
reports from the Council on Foreign
Relations, the Heritage Foundation,
the Pew Charitable Trust, and the
Advisory Group on Public Diplomacy
for the Arab and Muslim World.  All
have concluded that anti-Americanism
is widespread, particularly in the
Muslim world.

While each takes a different
approach to addressing the problem,
none has given adequate recognition
to what a properly funded, staffed and
supported Voice of America could con-
tribute to improving international
understanding of the United States, its
values, its institutions and its policies.
VOA tells the American story within a
regional and cultural context and in the
50-plus languages its audiences speak.
The BBC World Service is not going to
tell that story.

No other entity under the
purview of the Broadcasting Board
of Governors has the well-defined
public diplomacy mandate that is

14 F O R E I G N  S E R V I C E  J O U R N A L / J A N U A R Y  2 0 0 4

S P E A K I N G O U T

u



outlined in the VOA Charter.  Radio
and Television Marti have no such
mission, nor do Radio Free Asia and
Radio Free Europe/Radio Liberty.
These are surrogate broadcasters,
created to promote democracy
through the broadcast of accurate
local and regional news and informa-
tion.  Their mission statements do
not call for an explanation of
American values or policies.  On the
contrary, the “Radios” take pride in
the fact that they are not required to
carry U.S. policy statements.

If Radio Sawa is any example, the
BBG strategy of trying to increase
audience and market share by  “mar-
rying the mission to the market” will
bring on line more tax-supported,
easily replicated, commercial-style
music stations with a minimum of
information or American identifica-
tion. 

Cost Efficiencies
The American taxpayer spent about

$150 million dollars in 2003 for the
Voice of America to deliver credible,
truthful information about the United
States and the world to an estimated
global audience of 100 million people.
That’s less than the cost of an F/A-22
jet fighter.  As a public diplomacy tool,
VOA is cheap.

To put it in even clearer focus,
VOA’s Kirundi/Kinyarwanda Service
broadcasts a daily program of news
coupled with conflict resolution,
democracy-building, humanitarian and
youth reporting to the strategically
important Great Lakes region of
Central Africa.  The cost of the pro-
gram, which reaches an estimated 50
percent of the population, is about the
same as one State Department FSO
with a family posted to an overseas
mission.

The globally recognized VOA brand
is worth protecting and preserving.
Strengthen it; improve it; streamline its
personnel and administrative proce-
dures.  But don’t dismember, margin-
alize or commercialize it.  For over 60
years, the Voice of America has, in
Bernie Kamenske’s words, “represent-
ed the American people and its free
press” to the world.  This venerable
institution remains the best and most
cost-effective vehicle for projecting
American values and policies to tens of
millions of people around the globe.
And hopefully, once knowing us better,
they will distrust us less. n

Myrna Whitworth is a former program
director of the Voice of America.  She
also served twice as acting VOA direc-
tor, including during the summer and
fall of 2001.   She is now a free-lance
journalist and writer.

J A N U A R Y  2 0 0 4 / F O R E I G N  S E R V I C E  J O U R N A L    15

S P E A K I N G O U T

u


